Nog meer printer ellende: Laserjet 4 ook ingestort. (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2023, 19:39 (194 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2023, 19:42

Ik stelde de vraag ook al op CO
Mijn bejaarde, onverwoestbaar lijkende HP Laserjet 4 heeft er toch de brui aan gegeven.
Van de een op de andere dag was het over. Een zelf test start, en er wordt een halve poagina afgedrukt gevuld met fijne horizontale lijntjes. Daarna verschijnt op het display 42.1 fout.
Ik heb de service manual (geen schema's helaas) en daar staan een aantal mogelijkheden in, die dezelfde foutcode genereren. Weet iemand wellicht de meest voor de hand liggende fout. De manual geeft iets aan van kontroleer alle stekers op het DC controller board (volgens mij noemen we dat een uP board), maar ook vervuiling van de spiegels, waarvoor de optische unit geopend moet worden. Dat laatste is zeker niet zonder risico.
Heeft iemand een goede tip.
De afdrukken waren voorheen perfect.


Vandaag de Laserjet4 printer onder handen genomen met fout 41.2. Volgens de service doc wijst fout 41.2 naar het DC contollerboard. Een ander onderdeel wordt niet genoemd. Een klein printje met twee grote flatpacks erop. In het verleden heb ik dat eens gerepareerd. Er was toen een draad van de voeding uit de print gebrand. Met wat gepriegel heb ik de print destijds kunnen repareren en het heeft jaren gewerkt. Nu was er meer aan de hand. Bij het controleren brak er zomaar een pennetje af van de voedings connector, in casu een blokje waarin losse draden over gaan in soldeerpennetjes. Het blijkt dat er een elco is gaan lekken en die heeft een en ander aangetast, ook de pootjes van een van de QFP's. Alles schoongemaakt en gerestaureerd.

Na de terugbouw de printer gestart: "Zelftest OK". hoera......
Een testpagina werd keurig afgedrukt helemaal blij.
De printer weer op zijn plaats aan het netwerk, een pagina met de pc gestart.
De oude fout is terug 42.1 @%$^%$#
Ook het afdrukken van de testpagina mislukt, fout 41.2.
De printer blijf nu in de SELFTEST hangen. Normaal schakelt de printer even later in de Nederlandse taal om verder te gaan. Zover komt hij nu niet meer en ook het toetsenbordje is geblokkeerd.
Het laatste advies van HP, vervang de DC controller.
Wie heeft ooit een LJ4 gesloopt en de printjes bewaard? Het is een printje van ca 10 x 15 cm en de voedingskabel zit er vast aan gemonteerd. Ik vraag het, want niet geschoten is altijd mis. Het printje zit aan de rechterzijde van de printer en is zichtbaar als je de unit met daarin de uitbreidingslots verwijdert.
Wie heeft iets voor mij. Gezien de leeftijd van de printer gaat een nieuw controllertje het niet worden, zo het nog leverbaar zou zijn.
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum