Hoe lang smd led's testen (Algemeen)

door MarcelvdG @, 25-11-2023, 18:51 (158 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door MarcelvdG, 25-11-2023, 18:59

Ik gebruik smd led's van Reichelt , merk Huiyan spanning over de voorschakelweerstand van 150 ohm 2,6V dus de stroom door de led is 17mA, spanning over de schakeling is exact 5V.
Dat past binnen de 25mA wat de max waarde is. Ik overweeg toch de voorschakelweerstand iets te verhogen zodat de stroomsterkte door de led wat minder wordt.
Mijn vraag was meer algemeen omdat ik gelezen had op verschillende fora dat smd led's nogal eens snel defect raken bij het voor het eerst gebruiken. En hoe lang laten ze de led's dan inbranden ik had gelezen enkele dagen maar of dat "gebruikelijk "weet ik niet

Volgens de grafiek linksonder op bladzijde 5 van https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A500/19-213-R6C-AQ1R2B.pdf moet 17 mA kunnen tot een omgevingstemperatuur van ongeveer 50 graden Celsius.

De maximale junctietemperatuur is slechts 90 of 100 graden Celsius. Kan het zijn dat ze te heet worden bij het solderen? Bij LED's met draden eraan soldeer je op een veel grotere afstand van de feitelijke LED-chip.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum