Hoe lang smd led's testen (Algemeen)

door Cornelisjan @, Lunteren, 26-11-2023, 16:46 (158 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Cornelisjan, 26-11-2023, 17:11

Zijn SMD-LED's extra gevoelig voor oververhitting bij het solderen? Het soldeerpunt zit veel dichter bij de LED-chip dan bij ouderwetse LED's, en de maximale junctietemperatuur is maar 90 of 100 graden Celsius.

Marcel, ik wilde gisterenavond al reageren op jouw vraag maar dat lukte niet meer en vandaag eerst even naar de beurs in Driebergen geweest.

Ik denk evenals Roland dat het warm maken van de smd leds in de praktijk meevalt maar mijn ervaring is natuurlijk wel met een iets ander type.

Ik heb een aantal jaren geleden een proefje gedaan met een schemerlamp, een erfstuk van iemand die mij dierbaar was.

[image]

De originele gloeilamp van 12V/15W was stuk en had een ouderwetse fitting.
Deze fitting heb ik gebruik om 3 power leds in serie aan vast te solderen met koperdraad van 2,5 qmm.

[image]

Dit koperdraad heeft dus 2 functies nl. t.b.v.montage van de leds en warmte afvoer.
Deze power leds kunnen een stroom verdragen uit mijn hoofd gezegd van ongeveer max. 320 mA bij 3,3V.
Echter er moet dan flink gekoeld worden vandaar dat ik voor deze schemerlamp voor een stroom van ongeveer 200 mA heb gekozen.
Hiermee wordt het opgenomen vermogen incl. verliezen ruim 2,2 W.

[image]

Op de foto is te zien dat ik de koelvlakken tussen anode en kathode ook aan de anode heb gesoldeerd zodat een goede koeling is gewaarborgd.
Om dit soort vlakken zelf op een print te solderen anders dan met een oven wordt wel wat lastiger.

Let niet te veel op het soldeerwerk want dat had beter gemoeten.
Maar het was dan ook lastig om te doen aangezien dat koperdraad veel warmte afvoerde op de plaatsen die ik nu juist netjes wilde solderen.
Met de dikste soldeerpunt die ik heb, veel flux, een relatief lange soldeertijd en een temperatuur van bijna 400 graden lukte het maar helaas niet zo heel netjes.
Dus ondanks het enorme soldeergeweld bleven de leds heel.

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum