Fout zoeken in hoogspanningsvoeding (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 13-04-2024, 14:06 (19 dagen geleden) @ buizengek

Ik heb nu een nieuwe print geetst
ga de hele voeding opnieuw opzetten, hoop dat deze dan goed is
zou het anders niet weten sorry

Iets moet me toch van het hart.
Mooi dat je dit apparaat wil bouwen hoor en ik wil ook niet ontmoedigen, maar een fout in d relatief eenvoudige schakeling moet er toch gewoon uit te meten zijn. Een groot gedeelte kun je gewoon meten zonder ook maar een component los te maken, zoals de spanningen die te meten zijn over bijv de weerstanden die de stroom aan de schakeling meten, de stroom door de zenerdiodes en de daarbij hornede spanningen. Zo zijn er nog wel een paar. Printfoutjes komen dean zeker aan het licht.
Waarvoor wil je de tester gaan gebruiken>
Ga je buizen verkopen? Een tester repareert niet voor je.
Buizen test je het simpelste in het apparaat waar ze thuis horen. Daar worden ze aangesproken op de functie waar ze voor geplaatst worden. In een schakeling kun je veel te weten komen over de conditie van een buis. Soms is het onbelangrijk dat een buis niet 100% meet. Heel veel schakelingen zijn zo ontworpen dat de buis zich zodanig instelt dat een goede werking gewaarborgd is. Op schakelingen zitten toleranties, maar ook op (nieuwe) buizen. Een goede schakeling zal dus zorgen dat een buis binnen meestal ruime toleranties goed werkt.
In de praktijk worden buizen bij een reparatie niet eerst gemeten, maar als er twijfel is wordt er gewoon een nieuwe gestoken. Dat kan voor een reparateur best wat werk besparen.
Om met buizen te kunnen werken moet je jezelf verdiepen in de werking daarvan. Ook is het belang om buisgegevens te hebben en de gegeven parameters te begrijpen.
Overigens wens ik je wel een goede afloop met de bouw. Ook daar ervaar je dat er heel wat afwijkingen kunnen optreden t.o.v. van de schakeling op papier. Overigens zijn de toleranties ins schakelingen die de hobbyist tegenkomt niet echt interessant. 10% afwijking hoeft helemaal geen defect te zijn.
Neem nou simpel iets als de netspanning, die momenteel kan liggen tussen 210 en 250 Volt.
Voor de buizentester zou je alle spanningen dus moeten stabiliseren en de spanning die van de voedingstrafo afkomt is dan het eerste probleem. Voor dat laatste heb je zgn stabilizers, die de netspanning stabiliseren op +/- 2 %, maar dan maak je het allemaal wel erg ingewikkeld.
Voor de tester maakt de zoveel besproken 360 Volt al helemaal niet uit, omdat de uitgangsspanning regelbaar is en je zeker niet in elk geval 360 volt nodig hebt. Wat doe je dan met een buis, die je op 800 of 1000 Volt wil testen, die zijn er ook.
Mijn advies, probeer de schakeling die je gebouwd hebt te doorgronden, zodat je precies weet hoe die werkt. Dan kun je ook de fout (zo die er al is) eruit meten en herstellen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum