Het A77 mysterie verklaard (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 16-08-2017, 20:36 (2445 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 16-08-2017, 20:38

Ik heb toch aan de hand van het blokschema aangegeven, hoe het zat. In het blokschema staan ook twee ontkoppelweerstanden, die ik rood heb aangegeven. Dat is evenwel niet voldoende om het verschijnsel te voorkomen. Dat komt omdat de monitor is afgeleid van de ingang van de opnameversterker, die door weerstanden wordt aangestuurd. De bron voor de monitor "INPUT" is dus niet zeer laagohmig.
Ik gaf ook aan hoe de koppelweerstanden eventueel anders aan te sluiten, waarmee het fenomeen is opgelost.
De weerstanden vindt je in jouw totaalschema niet terug en ook niet op de foto's van de modules. Ik heb het niet gecontroleerd in het echt, maar ze moeten haast wel aanwezig zijn, omdat de overspraak anders vrijwel 100% zou zijn bij volledig opgedraaide monitor volumeregelaar. (Er vanuit gaande dat de potmeter in de hoogste stand ook vrijwel nul Ohm meet.)
Het fenomeen is dus wel aanwezig, maar de situatie waarin het voorkomt, wordt kennelijk niet veel gebruikt : stereo opname, monitor op input en mono en de regelaar voluit. De meeluisterversterker zit dan vermoedelijk al zwaar in de oversturing.
Ik heb er nimmer last van gehad bij mijn Revox en zou dat wel geweest zijn, dan had ik het jaren geleden al opgelost. Het is geen mysterie, maar gewoon uit te leggen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum