Foto's radiocafé 24 oktober over mini-, micro- en nanoversterkers (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-10-2023, 13:29 (189 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 26-10-2023, 13:37

lezing door Gerard Tel in het kader van het radiocafé over mini-, micro- en nanoversterkers. De foto's kun je hier bekijken: https://nvhrdocu.nl/foto/2023-10-24-radiocaf%c3%a9/

Piet, dat heb je weer mooi gedaan! We staan er allemaal heel leuk op (behalve jijzelf natuurlijk, alleen je vest is te zien). Voor de versterkers zul je wel veel baat gehad hebben van de macro-stand.

Inmiddels heb ik van diverse personen gehoord dat ze met micro- en nanoversterkers gaan experimenteren, en dat mensen aan de slag gaan met het onderwerp van de lezing is voor mij de grootste voldoening van de lezing!

Er werd die avond gesproken over het aanbrengen van LC-filters aan de uitgang van een klasse-D versterker. Je moet zo'n lezing een beetje luchtig houden dus ik deed daarover ook heel luchtig, zo van, weet je wat, we laten ze gewoon weg en zien wel waar het schip strandt. In werkelijkheid ben ik daarvoor niet over 1 nacht ijs gegaan, en heb daarvoor de docu van de PAM8403 bestudeerd. Je hoeft maar naar de eerste regel te kijken:

[image]

Er staat dat er geen low-pass filters nodig zijn. En er wordt hier gezegd dat de PAM een "new filterless architecture" heeft, dus blijkbaar was er wel een truukje nodig dat eerdere klasse-D versterkers misschien niet hebben. Wat die speciale nieuwe truuk is, weet ik dan weer niet. Verder op blz 8 staat wel dat je ferrietkralen of LC-filters kunt toepassen tegen EMI (Electro Magnetic Interference).

Speciaal of niet speciaal, ik denk dat bijna alle (laagvermogen) versterkerchipjes die voorziening nu hebben, want ik zie nooit LC-filters zitten in micro-versterkers. Ook het chipje XS9971 wat in jouw bluetooth speaker zit, heeft zo'n ontwerp, maar daar vonden ze het niet meer bijzonder genoeg om het in de eerste regel te zetten. In de XS9971 documentatie staat pas op bladzij 8:

[image]

Samengevat, beide documentaties zeggen dat je geen LC-filter MOET plaatsen, maar dat het voor storingsonderdrukking wel KAN (of ferrietkralen). De storing (op MG frequenties) was in mijn lezing wel benoemd, maar ik had geen middengolfradiootje meegenomen om het ook daadwerkelijk te demonstreren.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum