Foto's radiocafé 24 oktober over mini-, micro- en nanoversterkers (Algemeen)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 26-10-2023, 17:26 (188 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Piet, dat heb je weer mooi gedaan! We staan er allemaal heel leuk op (behalve jijzelf natuurlijk, alleen je vest is te zien).

Dank je wel.

Voor de versterkers zul je wel veel baat gehad hebben van de macro-stand.

Sterker nog: ik heb daarvoor een speciale macrolens. :-D

Speciaal of niet speciaal, ik denk dat bijna alle (laagvermogen) versterkerchipjes die voorziening nu hebben, want ik zie nooit LC-filters zitten in micro-versterkers. Ook het chipje XS9971 wat in jouw bluetooth speaker zit, heeft zo'n ontwerp, maar daar vonden ze het niet meer bijzonder genoeg om het in de eerste regel te zetten.
[image]

Samengevat, beide documentaties zeggen dat je geen LC-filter MOET plaatsen, maar dat het voor storingsonderdrukking wel KAN (of ferrietkralen). De storing (op MG frequenties) was in mijn lezing wel benoemd, maar ik had geen middengolfradiootje meegenomen om het ook daadwerkelijk te demonstreren.

Ik wil het printje met de twee XS9971 chipjes eigenlijk als permanente oplossing gaan gebruiken in mijn hobbykamer. Dus ik ga op zoek naar een geschikte behuizing. De luidsprekers hebben wel een draad die een stuk langer is dan 10 cm, dus een filter lijkt me wel nodig. De vraag is dan is òf een LC-kring, òf ferrietkraaltjes? Of beide?

--
Groeten,

Piet.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum