camper / technisch (stroom) vraag (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-09-2023, 21:40 (223 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 22-09-2023, 21:42

Frans.

Bekabeling is gedefinieerd in max vermogens(A) en evt of deze gebundeld zit, max. lengte enz.

Dus zolang je geen gegevens hebt over die kabels , is gissen in de ruimte.

Betreft maximale vermogen , heeft dat uiteraard met je accu van doen.
Wat kan die accu maximaal aan stroom leveren, in Ampere. NIET de AmpereH.

Een Accu van 155Ah kan in theorie dan 155 uur een stroom van 1 A leveren.
Anders om wil dat niet gelden, Uur lang 155A.
Immers wat is de gegeven maximale omzetting van energie in die accu.
Is en blijft een chemisch process.

Daarnaast de warmte ontwikkeling in die accu bij langdurig dergelijke maximale stromen.
Dergelijke informatie is allemaal uit de datasheet van die accu te halen.

Stel je gaat 100A op 12V trekken, 1200W en dat
op accu van 155Ah kun je dat in theorie, 1 1/2uur vol houden.
Echter mogelijk dat die accu flink aan het opwarmen is door die omzetting.
De hoofdreden dat auto's er koelsystemen op hebben.

Betreft je omvormer.
Die kan er inderdaad uitgaan op overbelasting.
Maar kan er bv ook uit gaan als de ingangsspanning te ver zakt, door bv te grote stromen en de bedrading die niet aan kan en dus weerstandsdraden gaan worden.
Zo wordt dan 12V nog maar 10V bij de omvormer.
De omvormer klapt er dan dus uit op onderspanning.

Tevens begrijp dat hoe lager de ingangsspanning de stromen toenemen aan de ingang om toch
aan de uitgang de spanning en stromen te kunnen leveren.

Daarom is van essentieel belang aan de ingang ruim voldoende dikke kabels te hebben én
alle tussen liggende schakelaars, zekeringen etc van sublieme kwaliteit zijn.
Niet alleen vandaag maar ook over 5-10 jaar.

Ga maar rekenen , 155A en een overgangsweerstand van 0,01 Ohm.
U = I x R
U = 155A x 0,01 Ohm = 1,55V spanningsverlies op dat ene overgangspunt.
Vermogen daar is dan P = UxI => P = 1,55V x 155A = 240W stoken op dat overgangspunt.
En daarom krijgen we overal BRAND.

De hoofdreden dat ik een pesthekel heb aan de geplande huisknutsel thuisaccu's
Er gaan aankomende jaren een hoop panden de fik nog in.Met die gekte heden.
Hoop dat de brandweer zijn ploeg bezettingen gaat uitbreiden.

Bedenk Lithium valt NIET te blussen. Nog niet met 12 brandweerwagens.
Die brand is een intern in die accu een chemisch proces en dat stopt als de brandstof op is.

Mijn advies met die rommel, blijf in de meest ruime marges zitten van alle gegeven
waardes. Zodanig dat die accu niet op de grenzen van kunnen komt.

Neem een volledig veilige acculader die werkelijk die gehele accu op alle niveaus in de gaten houd bij laden.
Zowel spanning, als stromen, temperatuur etc.

Daarnaast de pest van Goedkope Lithiumaccu's is dat , mogelijk, in het productieproces er
vervuiling is opgetreden.
En juist daardoor kán er een kettingreactie ontstaan , nu niet dan wel bij veroudering.

Zorg in je Camper voor hele goede brandmelders.
Controleer en inspecteer geregeld je connectoren, bekabeling etc op corrosie en vervuiling.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum