camper / technisch (stroom) vraag (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 23-09-2023, 22:29 (221 dagen geleden) @ henk vdb

"ik ben echter niet deskundig om dit te overzien, te begrijpen."


Ik raad je aan voor je hiermee verder gaat je te verdiepen in de uitleg van Maurice tot je het WEL begrijpt.

Het gaat om potentieel zeer gevaarlijke zaken. De minste overgangsweerstand zorgt voor mogelijk brand. En met een brandblusser doe je niets bij litium accu's. Ook niet met twee of meer blussers. Als er wat misgaat moet je weg wezen, zo snel mogelijk. Vergeet niet dat als de boel in brand gaat de kans groot is dat je ook naburige campeerders meeneemt in je brand.

Dergelijke stromen, ik zou het niet voor dagelijks gebruik willen hebben, zeker niet in een camper. Bij dergelijke stromen zijn professionele spullen nodig, die ook regelmatig kundig moeten worden geinspecteerd.

Henk bedankt voor je reactie.

Voor de duidelijkheid. Ik ben niet zelf aan het knutselen / monteren.
Het geheel gebeurt door de dealer. Er is echter sprake van een geschil over wat afgesproken was wat geleverd zou moeten worden. Ik probeer nu voor mij duidelijk te krijgen of de dealer nu wel of niet de al eerder aangelegde bedrading voor de 1500W omvormer moet vervangen omdat de nieuwe omvormer 2000W is. De arbeidsburen welke voor de 1500W omvormer werden gerekend bedroegen 800euro. Ik ben nu niet van plan om wederom 800 euro uit te geven. De installateur zal ten alle tijde verplicht zijn om een juiste installatie te leveren, als er daadwerkelijk wat gebeurd en de installatie blijkt niet deugdelijk te zijn dat is de leverancier zeker aansprakelijk.
Voor mij rest dus eigenlijk de vraag: moet die bedrading nu vervangen worden voor een verantwoord en veilig gebruik . IK DOE DUS NIETS ZELF en ben daar ook niet deskundig in, zoals waarschijnlijk de meeste camperaars dat niet zijn.
Opmerking van de dealer dat je het gebruik in de camper dan moet beperken tot 1500W is natuurlijk niet haalbaar. Ik denk enigszins te weten wat het gebruik van apparaten is maar kan ik dat ook van mijn huisgenoten vervangen ? Nee dus. Stel dat er toch 2000W wordt gebruikt dat wil ik gewoon dat de boel goed beveiligd is.
mvg Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum