camper / technisch (stroom) vraag (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 26-09-2023, 01:23 (220 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Anton van den Oever, 26-09-2023, 01:25

Je moet in dit soort zaken altijd uitgaan van het worst case scenario en dat is dat de omvormer maximaal 4500 W kan afgeven (ook al is dat piek)
Bij een rendement van 93% moet er dan iets van 4850 W uit de accu uit de accu vandaan komen wat neer komt op een stroom van ruim 400 A!
De kabel is nu 25 mm, naar ik aanneem zal men de 6 mtr. lengte ook gebruikt hebben.
Als we even rekenen met de rho van koper bij 20°C dan heeft deze een weerstand van ca. 0.0055 Ω en geeft dus een spanningsval van 2,2 V!
Er wordt dus dik 850 W in de kabel opgestookt! (al gaat dit natuurlijk niet helemaal op omdat de omvormer een lagere spanning aangeboden krijgt en zal terugregelen)
Echter, bij een continu afname van 2000 W is dat nog altijd 180 W en geheel afhankelijk van de gebruikte soort kabel (temperatuur belasting) en de wijze van inbouw geeft dat wel of geen problemen, al verwacht ik het eerste. :-(
Het moge duidelijk zijn; nooit zo de grenzen opzoeken!
Een ander punt van zorgen is de accu van slechts 155 Ah, bij omvormers van 2 kW en meer moet je veel eerder aan accu's van 800 a 1000 Ah! gaan denken want ander wordt de warmte ontwikkeling in de accu veel te groot en blijft er weinig van de verwachte levensduur over.
Ik weet wel, die krengen wegen niet bepaald weinig en dat is vaak de reden dat er kleinere geplaatst worden.
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum