camper / technisch (stroom) vraag (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 25-09-2023, 21:35 (219 dagen geleden) @ Maurice

Frans uiteraard dat laatste snap ik maar hoezo dan een 155Ah accu
12Vx100A zit je op 1200W.
Dan nog overig verbruik in uren wat je al verbruikt hebt.

Trek je rap die accu leeg binnen een uur.

Dan is die ook weer niet in een uur vol.
Hoe lang is je laadtijd met die accu als die leeg is?

Even goed snap ik wel je probleem nu,offertes.
En uiteindelijk wat er geleverd is.

Bij dit soort zaken kun je ook juridisch advies vragen.
Zijn van die zaakjes voor waar je dat kunt overleggen.

Ik heb hierover contact met rechtsbijstandverzekeraar, dit werd gevolgd door ingebreke stelling.
Dealer erkent zijn fout: geleverd 1500W met dikkere bekabeling dan oorspronkelijk in de camper aanwezig, echter zonder walstroombegrenzing en dat was overeengekomen zoals dealer ook beaamd.

De voorgestelde oplossing door dealer is: 2000W omvomrer (€1000, duur der dan de 1500W voor rekening van dealer) met walstroombegrenzer met de opmerking dat je dan eigenlijk gezien kabeldikte maar 1500W mag vragen. Je kan volgens mij echter niet aan een gebruiker en eventuele andere gebruikers niet vragen om voortdurend te letten op hoeveel Watt je aan het gebruiken bent. De 2000W omvormer gaat immers pas in protectie bij een meergebruik dan 2000W

De monteur van de dealer geeft in een email aan dat dan eigenlijk niet meer dan 1800W gevraagd mag worden ivm de huidige kabeldikte.
Hiermee geeft de dealer/monteur m.i. aan dat ook de kabel vervangen moet worden door een dikkere.

De omvormer van 1500W zal in protectie gaat bij een vraag van meer dan 1500W (heb ik zelfs een keer ervaren).
De nu te plaatsen omvormer van 2000W zal bij een gebruik van zeg 1900W niet in protectie gaan, maar dat roept dus vragen op over de veiligheid van de bekabeling.

De dealer zegt tot op heden niet toe ook de arbeid en kosten van de nieuwe (dikkere) bekabeling voor zijn rekening te nemen (€800).

Mocht dat zo blijven dan zal ik de dealer de vervanging van de omvormer nog niet laten uitvoeren en de ingebreke stelling handhaven omdat de veiligheid in het geding kan zijn bij het niet vervangen van de huidige te dunne kabels.

Gezien eerdere opmerkingen over lithium accu,s in de camper vind ik dat de veiligheid voorop staat. De dealer zal daar waarschijnlijk niet lichtzinning mee omgaan, immers in het geval van (brand) schade zal bekeken worden wie verantwoordelijk is voor de technisch gadviseerde installatie en uitvoering. Daarin heb ik geen enkele bemoeienis.

mvg
Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum