Philips Geluidsband (Toestel of techniek)

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 22-11-2017, 10:56 (2348 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

In 1999 ruimde ik mijn beide Revox bandrecorders G36 en A77 op omdat die achterhaalde techniek toch wel onvergelijkbaar slecht was ten opzichte van de veel betere digitale geluidsdragers als harde schijven en cd's.

Dat je 2 Revoxen hebt gehad toont aan dat je redelijk serieus er mee bezig bent geweest . Toch nog een opmerking mbt de "veel betere" digitale dragers . Als er met welke digtale drager dan ook iets gebeurt dan ben je minimaal een hap informatie kwijt . Als een harde schijf crasht in het ongunstigste geval zelfs alles . Als er iets met een band gebeurt , buiten jouw geval van desintegratie ,hou je nog steeds het meeste over .

Toch nog even terugluisteren wat ik ooit op die banden had opgenomen.
Van bijna alle banden van verschillende merken, Agfa, BASF, Philips, Ampex, bleef een hoop smurrie achter op de koppen en de bandgeleiders. Die banden waren fors gedesintegreerd.

Met die banden heb je gewoon dure pech gehad . Ik ben gelukkig op tijd overgeschakeld op Maxell UDXL , na dik 30 jaar nog steeds geen problemen .

Verder moet je er ver uit de buurt blijven. Als opslagmedium is het tegenwoordig een waardeloze techniek.

Waardeloos vind ik net iets te veel gezegd . Qua gebruiksgemak heb je sowieso gelijk . Voor "normaal" consumentengebruik is het buiten verliezen en evt "doorplakken" om ook nog eens economisch onhaalbaar , dus inderdaad een gepasseerd station .

Professioneel , dus 2 spoor high speed , wordt het een ander verhaal .
Een goede opname hiermee is nog steeds de beste benadering van "het origineel " , maar daar hangt dan wel een vet prijskaartje aan .
Je ziet tegenwoordig ook steeds meer "muzikanten" hun resultaten door een analoge recorder halen , liefst via een oude mengtafel "omdat dat zo lekker vet klinkt "
Als ik naar de alsmaar stijgende belangstelling kijk en de daardoor met een noodgang stijgende prijzen kijk heb ik ook niet het idee dat het fenomeen ooit geheel verdwijnt , sterker nog : er is een nieuwe Revox op komst.......
[image]

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum