Brommende Philips D2243 (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-11-2016, 19:51 (2713 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 29-11-2016, 19:59

Na het vastsolderen van de eerste voedingselco is het brommetje wel echt heel zacht geworden, maar toch nog hoorbaar aanwezig. Het verschil met de externe voeding is echt heel duidelijk.

Het typenummer is wel met /00 dus D2243/00 en onderop staat Made in Malaysia.
Serienummer is RZ14047.
Het jaartal 1985 is een schatting van mij (de Limbo D2010 is uit 1986 volgens RMorg).

Het voedingstrafootje zit op de achterwand en dat geheel kun je zo wegdraaien van de voorkant weg als je de vier schroeven hebt losgemaakt. De test die Sounman2 voorstelt is lastig want de netaansluiting is meteen omschakeling.
Maar dat maakt geen enkel verschil; je moet wel aan de voorkant luisteren, maar dan hoor je wanneer je de achterwand wegdraait geen versterking of verzwakking van het brommetje. De strooiveldtheorie van Soundman2 staat dan denk ik niet zo sterk meer. De toonhoogte is ook 100Hz terwijl ik bij strooiveld 50Hz zou verwachten, klopt dat?

Misschien vond Philips een zo zacht brommetje toch acceptabel en normaal? Je kunt het eigenlijk alleen horen als je hoogstens 30cm van het toestel af zit en het geluid heel zacht hebt staan. Zoals ik al zei, hij werd gebruikt om in sluimertoestand nog nieuwsberichten te luisteren.

Maar ik heb nog wel een aanwijzing die ik wil volgen. Ik heb de stroomopname gemeten. Als ik de voeding van 6V aansluit, bedraagt de opgenomen gelijkstroom 21mA (bij volledig op 0 gedraaid volume, draai je meer geluid op dan neemt de stroom natuurlijk ook toe). Op de ingebouwde netvoeding, die ongeveer 9V afgeeft, bedraagt de stroomafname 53mA. Dat lijkt me wel heel veel!!

De stroom zal vooral worden opgenomen door de twee ICs TDA1220B en TBA820M. (Er zitten ook twee transistortjes op de print, bv eentje in het FM front maar zo'n dingetje gebruikt toch amper stroom.) Is dit een normaal stroomgebruik voor deze ICs, waaraan kan het liggen als eentje teveel gebruikt, en kan een verbruik van ruim 50mA een brom veroorzaken?

Als deze aanwijzing verder niks oplevert, laat ik het maar zo als "ongevaarlijke brom".

Laatst hebben jullie mij ook heel goed geholpen met een Yamaha piano te repareren. Deze is terug naar zijn eigenaar, die er nu dagelijks op speelt, circa een kwartier gemiddeld. Dus erg veel eer van mijn werk en van jullie tips!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum