Brommende Philips D2243 (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-12-2016, 10:36 (2711 dagen geleden) @ Armand

Ik heb geprobeerd een 100n condensator tegen de pootjes van de eerste elco te drukken en dit maakt geen verschil.
De elco aan pootje 8 van de audiochip heb ik ook gecontroleerd, tijdelijk door een nieuwe vervangen, en een grotere ertegenaan gehouden, allemaal zonder resultaat (behalve het negatieve resultaat dat zonder die elco het brommen hard wordt).
Ik heb ook geprobeerd, een extra 470uF tegen de eerste te houden als extra parallel maar dat heeft weinig effect zoals ik al schreef.

Nou ziet die voeding er niet echt als een fantastisch PI-filter uit. Als je de radio aan doet, worden alleen de eerste twee elco's gecombineerd parallel tot eentje van 940uF.
Ik zal nog even proberen wat er gebeurt als ik een weerstandje opneem tussen trafo en elco (plek van zekering) of tussen eerste en tweede elco (plek van schakelaar). Maar dan ben je dus eigenlijk bezig de voeding te "verbeteren" (veranderen in ieder geval) ten opzichte van het ontwerp. Ik zal ook nog de gelijkspanningen rond het IC meten en kijken of ik iets aan de stroomopname kan merken.

De twee chips hebben date codes uit 85 en de datumsticker in het batterijvak meldt 548 dus ook 1985.
Het toestel zal een soort Tropenvariant van de D2214 zijn. Het is namelijk niet "gewoon" kortegolf die OC1, maar loopt van 2,3 tot 7,3 MHz, dus echt met 120m, 90m en 75m erop die hier in Europa nauwelijks interessant waren. (Al zit Miamigo tegenwoordig op 3930kHz.)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum