Brommende Philips D2243 (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-11-2016, 08:13 (2712 dagen geleden) @ Eleen

even de datasheet van de TDA820M gedownload om eens te kijken naar de ruststroom en ook of dit ic'tje een of andere vorm van ripple rejection of te wel brom-onderdrukking aan boord heeft.
En ja hoor: aan pen 8 hoort een elco'tje naar de +lijn te zitten, waarschijnlijk tussen 10 en 47µF. Dat komt dus in aanmerking om te controleren, dan wel te vervangen.
De ruststroom van het ic zou rond 12 mA liggen; kan je ook nameten door de + lijn naar pen 6 via een meter te laten lopen.

Vandaag en morgen ben ik even bezig met andere dingen, maar als ik weer verder kan, ga ik dat elcootje aan pen 8 zeker controleren! Ook zal ik eens met een scoopje de voedingsrimpel opmeten. Wat is een normale waarde voor de rimpel op de 1e of 2e voedingselco?
Dit toestelletje heeft de schakelaar (en ook de net/batterij omschakeling) zitten tussen de 1e en 2e voedingselco. Zolang de stekker in het stopcontact zit, staat er dus spanning op C1!

Het lijkt me wel inmiddels dat de voeding onvoldoende afvlakt. Ik heb bv een extra 470u condensator tegen de zittende aan gehouden, ook zonder dat de brom verdween, werd wel zachter. Maar te sterke rimpel hoeft niet aan een defect in de voeding te liggen, het kan ook komen door te hoge stroomafname.
Vandaar ook mijn vraag naar "normaal" stroomverbruik. Die 12mA die je noemt voor de TBA chip is bij 16V voeding! Bij 9V zou het minder moeten zijn, misschien maar 6mA of zo. De TDA1220 zou 10 a 15 mA moeten nemen bij 9V, dus met een gemeten stroom van 53mA ben ik nog zo'n 30mA "kwijt". Misschien is de voeding wel ontworpen om alleen bij 20mA vrijwel rimpelloos te zijn?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum