D2243 Oplossing en Overzicht (en misschien afsluiting) (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-12-2016, 20:57 (2710 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb de D2243 volledig kunnen ontbrommen door van de voeding een PI-filter te maken met een 20 Ohm weerstandje. Al met al was het een reuze interessante en leerzame week en ik wil dan ook alle reageerders hartelijk bedanken voor de tips. Wat is er allemaal gebeurd?

Mijn zoon gebruikt de D2243 's avonds in bed, het volume is dan uiterst zacht en het ding staat naast zijn oor. Klacht was dat er brom klinkt. Ik heb hem voorlopig even de D2010 meegegeven, die helemaal bromvrij is, maar wilde wel kijken of de D2243 net zo schoon te krijgen is als de D2010.
Ondertussen was het natuurlijk wel de vraag of er echt een defect aan het toestel is, danwel, men bij het ontwerpen deze zeer lichte brom acceptabel vond. Inmiddels ben ik geneigd het laatste te denken omdat de D2010 een stabilisatietransistor in de voeding heeft en de D2243 niet.

Informatie over de D2243/00 met serienummer RZ14047.
Het bleek een soort tropenversie te zijn van de D2214, een toestel met L/M/K/F. De D2243 heeft ipv de LG een mooie Tropenband van 2,3 tot 7,3 MHz, door slaperige schaaldesigners in Maleisie abusievelijk vermeld als kilohertz.
De TDA1220B radiochip heeft datumcode 98518 dus is van 1985.
De TBA820M audiochip heeft datumcode 88505 dus is ook van 1985.
De radio heeft in het batterijvak een sticker met datumcode 529 dus Philips heeft de chips niet al te lang laten liggen: na 11 weken was de radiochip al verwerkt.

Ik heb de drie elco's van 470uF gecontroleerd: lossolderen, meten, tijdelijk een andere, geen effect, terugzetten. De voedingselco's zijn dus niet defect.

De transformatorstrooiveldtheorie van Soundman2 werd weerlegd door de achterwand (met de trafo) verder van de print te houden, zonder enig effect. De transformatorbliktheorie van Goldline bleek ook onhoudbaar omdat je het geluid alleen voor de speaker hoort en niet vlak bij de trafo.

De stroomafname van de radio is overigens bij 9V netvoeding ruim 50mA, wat me hoog lijkt, maar aan deze observatie heb ik geen gevolg gegeven.

Eleen wees op de speciale ripple reducing condensator aan pin 8 van het audio-IC TBA820M. Die heb ik gecheckt, geconstateerd dat loshalen de brom veel sterker maakt, maar die was ook in orde.

Armand wees me op doctsf.fr (heel veel leuke extra info daar!!) waar ook over de brom van dit toestel wordt geklaagd en een grotere voedingscondensator wordt gesuggereerd. Dat heb ik ook geprobeerd en de brom wordt dan wel iets zachter maar verdwijnt niet helemaal. Dus ja, misschien met 2200 of 4700 uF, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ook een 100n kunststof-C over de elco veranderde niets.

Eleen heeft nog opgemerkt dat de buffercapaciteit bijna 1000uF bedraagt wat genoeg is bij normaal luisteren. Gezien de omstandigheden waarbij de klacht zich voordoet, ben ik nu inderdaad geneigd te geloven dat dit minibrommetje acceptabel werd geacht. Hoewel er ook is gesuggereerd dat de hoorbaarheid van de brom vergroot kan zijn door het slapper worden van de LS-conus. Misschien is de radio electrisch gelijk gebleven, maar was dezelfde brom in 1985 onhoorbaar door de kleine strakke luidspreker.

Gesuggereerde ombouw van de LF-schakeling of inbouw van een stabilisator leek me teveel van het goede om dit op te lossen.

Snameroc suggereerde een serieweerstandje in de voeding. Niet zo gek, want de buffer rechtstreeks op de trafo aangesloten laat hem natuurlijk vrij heftig vollopen iedere keer dat er een positieve spanningspiek langs komt.
Maar het was mij al opgevallen dat de twee grootste elco's rechtstreeks parallel staan, dus niet volgens het PI-principe met een weerstandje zoals je meestal bij voedingen ziet.
Daarom heb ik geprobeerd een weerstandje tussen de eerste en tweede elco aan te brengen en het resultaat: weg brom! Er zal nu nog iets rimpel op de eerste elco staan, maar op de tweede is de rimpel zoveel lager dat het (ook door de elco aan pin 8) niet meer hoorbaar is.

Dit weerstandje is dus veel effectiever dan de extra grote buffer-elco die op Doctsf wordt gesuggereerd. Dit weerstandje maakt het toestel ook iets zuiniger. Het verbruik uit het net (toestel aan maar volume op 0 gedraaid) bedroeg eerst 1,2W en nu nog maar 1,0W.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum