Brommende Philips D2243 (Gezocht)

door Eleen @, Deurne (BE), 01-12-2016, 20:09 (2710 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Eleen, 01-12-2016, 20:12

Net nog eens het hele thread na gelezen, dus ook de opmerking dat op een franse site word gemeld dat dit type niet volledig bromvrij zou zijn.

Toch nog enkele bedenkingen van mij die ik wil delen:

De buffercapaciteit bedraagt ca 1000 ùF. Dat zou in princiepe voldoende moeten zijn voor normaal gebruik, waarmee ik doel op luisteren op een redelijke afstand van het toestel...

In de datasheet van de TBA82M vind je 2 voorbeeldschema's, waarvan het linker schema met de luidspreker aangesloten tussen plus-lijn en pen 7. Er worden zodoende een weerstand en een elco uitgespaard, namelijk de componenten die in het rechter schema aan pen 7 zitten. Dit heeft echter wel de consequentie dat er altijd en dus ookmet het volume op nul, gelijkstroom (en dus de bijbehorende voedingsrimpel) door het speakertje loopt. Het is eenvoudig vast te stellen welk schema is gebruikt in je radio door even na te meten of de ls aan massa dan wel aan de voedingslijn hangt.
Je zou ingeval van schema 1 ombouw naar schema 2 kunnen overwegen.

Verder is reeds aangehaald dat het verwonderlijk is dat het kleine speakertje uberhaupt 100 Hertz kan weergeven. Mogelijk speelt hier ouderdom een rol, namelijk het minder stijf en dunner worden van conus en ophanging.

Mvg,
Eleen


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum