Een DAB ontvanger in de praktijk (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 22-08-2014, 18:22 (3553 dagen geleden) @ Pieter Vos

Een DAB ontvanger in de praktijk.

Uiteindelijk werd ik zo nieuwsgierig naar digitale radio dat ik een DAB+ radio heb aangeschaft. In dit geval een tuner, dat wil zeggen een apparaat zonder ingebouwde luidspreker, bedoeld om aan te sluiten op een audio versterker c.q. audio installatie. Ook wilde ik in eerste instantie een relatief goedkoop toestelletje testen, immers als dat voor mij goed genoeg werkt waarom dan een duur toestel kopen.

Het door mij aangeschafte toestel is een DUAL DAB 2A DAB+ en FM ontvanger. De leverancier is Conrad, zie: http://www.conrad.nl/nl/dual-dab-radio-dab-2a-dab-fm-394193.html

De voordelen van dit toestelletje zijn:
- klein formaat
- met afstandsbediening
- 20 voorkeuze stations, zowel op DAB+ als op FM.
- handige extra datum en tijdweergave.
- audio uitgang signaal dat krachtig genoeg is om er direct (zonder versterker) een (stereo) hoofdtelefoon duidelijk hoorbaar op te laten klinken.

De nadelen zijn:
- de handleiding is alleen in het Duits.
- de bijgeleverde netvoeding produceert storing op AM.

De ontvangstresultaten.
De ontvangstresultaten van DAB en FM hangen natuurlijk af van de opstelling van de ontvanger, de nabijheid en sterkte van de zender en atmosferische condities. Ik geef hier de ontvangst resultaten bij opstelling van mijn ontvanger in de woonkamer op de begane grond.

DAB+ ontvangst: prima.
In overeenstemming met http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html laat de ontvanger na de zenderscan programma’s zien uitgezonden in de multiplexen 11C (220,352 MHz) en 12C (227,360 MHz). De ontvangst is krachtig en bijna altijd foutloos. Dit is geen wonder want in mijn woonplaats Lelystad staat ook een DAB+ zender.

FM ontvangst: deze hangt sterk af van de afstand tot de zender.
De DUAL DAB 2A ontvangt FM programma’s, die vanuit de zender in Lelystad worden uitgezonden, prima. Dit betreft onder meer Omroep Flevoland, Radio Lelystad en diverse landelijke commerciële zenders zoals Radio10.

Maar van op afstand gelegen FM zenders is de ontvangst matig tot slecht. Dit geldt in mijn geval voor de landelijke programma’s van de publieke omroep. Deze programma’s kan ik in Lelystad via drie zender locaties ontvangen: Smilde, Lopik en Wieringermeer. Maar voor alle drie zenders is Lelystad een locatie op afstand. De zender Wieringermeer staat weliswaar het dichtste bij Lelystad. De zendmast aldaar is echter minder hoog en dit maakt het bereik van de zender dus weer kleiner. Zodoende heb ik (al jaren) een zwakke ontvangst van de landelijke publieke omroep FM programma’s.

Op de begane grond in mijn woonkamer is de ontvangst van NPO FM zenders zelfs zodanig slecht dat ik er alleen in mono naar kan luisteren. Op mijn vliering is de ontvangst wel beter maar ook dan gaat stereo ontvangst vaak gepaard met een sterke ruis. De DUAL DAB 2A ontvanger in FM stand doet het daarbij niet beter dan mijn „ouderwetse“ analoge FM ontvangers. Maar nu met DAB+ heb ik ten opzichte van FM een duidelijk verbeterde ontvangst van de NPO programma’s. Ook in mijn woonkamer kan ik via DAB deze programma’s prima in stereo beluisteren en bovendien nagenoeg ruisvrij.

De geluidsweergave.
Bij de behandeling van DAB en data compressie heb ik al geschreven dat het voor mij niet echt belangrijk is dat via de radio de hoogst mogelijke kwaliteit audio te horen is. Het geluid dat de DUAL DAB2A in DAB stand produceert is voor mij van voldoende niveau, het is te omschrijven als minimaal gelijkwaardig met het af spelen van MP3 160 kbit/s. (Ik heb op mijn PC nagenoeg geen AAC audio bestanden, vandaar dat ik vergelijk met de weergave van MP3 bestanden). Daarnaast blijkt de DUAL DAB2A aan de audio uitgang een dusdanig sterk signaal af te geven dat deze met een laag impedantie (8-16 ohm) hoofd telefoon rechtstreeks goed hoorbaar beluisterd kan worden, dus zonder extra versterker.

Het ontvanger geheugen.
Het geheugen van de DUAL DAB2A bewaart de gegevens van ingescande DAB en FM zenders alsmede alle voorkeur toets instellingen. Gelukkig is dat ook het geval wanneer het apparaat volledig stroomloos gemaakt wordt. Dat wil zeggen als de gelijkstroom plug van de net adapter uit de radio gehaald wordt het geheugen niet gewist. Was dit niet het geval dan had ik de radio zeker retour verkoper gestuurd. Ik wil apparatuur kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld van woonkamer naar slaapkamer en terug, zonder dat bij opnieuw inschakelen allerlei gegevens opnieuw moeten worden ingevoerd. Ook wil ik apparatuur altijd volledig kunnen uitschakelen, niet slechts op een ‚standby’, wederom zonder dat bij opnieuw inschakelen allerlei gegevens opnieuw moeten worden ingevoerd. (Overigens: na geheel uitgeschakeld te zijn geweest moeten computers veel gegevens opnieuw inladen in hun werkgeheugen alvorens ze klaar voor gebruik zijn. Het is maar goed dat computers dat vooral uit zichzelf doen en de gebruiker meestal slechts een login naam en wachtwoord hoeft in te voeren).


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum