DAB, de historische radio hobby en afsluiting. (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 22-08-2014, 18:25 (3553 dagen geleden) @ Pieter Vos

DAB, de historische radio hobby en afsluiting.

Als liefhebber van historische buizen radio’s wil ik de DAB+ ontvanger uiteraard ook gebruiken als audio bron voor mijn mini AM zendertje. Vanwege de storing is in dit geval de schakelende net adapter bij de DAB radio geleverd onbruikbaar. De ontvangst op de AM buizenradio gaat dan gepaard met een sterke bromtoon. Maar als de DAB radio met een analoge adapter wordt gevoed dan gaat het heruitzenden op AM van via DAB ontvangen programma’s uitstekend, de storende brom is geheel verdwenen. Uiteraard heb ik mijn mini middengolf zendertje voorzien van een ontstoorde analoge voeding.

Op deze manier heb ik op de AM buizen radio de weergave van Radio 5 vergeleken: 1. rechtstreeks op 747 kHz ontvangen of 2. via de DAB radio ontvangen en heruitgezonden met het mini MG zendertje. Ik kan niet anders zeggen: ik vind Radio 5 via de heruitzending met mijn mini MG zendertje een stuk beter klinken dan via de Flevolandse 747 kHz zender. De Flevolandse 747 kHz zender „dreunt er in“ om zo te zeggen. Mijn mini AM zendertje zonder audio dynamiek compressie klinkt veel natuurlijker.

Voor het laten spelen van buizenradio’s met FM kan men natuurlijk ook de DAB radio gebruiken als signaal bron voor een mini FM zendertje. Ook dit heb ik uitgeprobeerd: een prima ontvangst, ook in stereo, mits het mini FM zendertje op korte afstand van de weergevende (stereo) FM radio geplaatst is.

FM stereo mini zendertjes zijn volop te koop. Ze zijn origineel bedoeld om MP3spelers ook op auto radio’s te laten klinken. Maar deze zendertjes zijn dus ook nuttig voor het laten spelen van historische buizen FM radio’s met muziek uit eigen bronnen. Zo zal men ook na 2023, het jaar waarin men van plan is de FM zenders in Nederland voorgoed uit te schakelen, de historische FM radio nog kunnen laten klinken.

Al met al vind ik de aanschaf van een DAB+ ontvanger een aanwinst. In de eerste plaats heb ik, dankzij de aanwezigheid van een DAB zender op minder dan 10 kilometer van mijn woning een prima ontvangst kwaliteit, ook van alle publieke omroep programma’s. Ten tweede biedt DAB ten opzichte van FM een aantal extra programma’s. Maar ik vind het extra programma aanbod bij DAB in aantal, niveau en diversiteit te gering dat ik er een duur toestel voor wil aanschaffen. In dat opzicht vind ik geld beter besteed aan bijvoorbeeld de super audio CD. Tenslotte heeft de DAB+ radio voor de hobby met historische radio’s een welkome functie als signaalbron voor de mini zendertjes op MG en FM ten behoeve van het laten spelen van deze radio’s.

Tenslotte nog iets OFF TOPIC: Waarom heb ik deze forum bijdrage „Wij DAB DAB DAB“ genoemd?

DAB doet mij altijd denken aan lang geleden toen ik bij de padvinderij zat, d.w.z de afdeling voor jongens van basis school leeftijd. Die afdeling is ingericht naar het verhaal Mowgli in het jungleboek van Rudyard Kipling, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_jungleboek en http://nl.wikipedia.org/wiki/Welpen_(scouting)

De groep jonge padvinders heet een horde, de kinderen in de groep zijn welpen en de hoofd leider heet 'Akela'. En dan was er nog dat akelige uniform: groen shirt, korte broek en dat typische welpen petje. Ik vond dat uniform echt niet leuk destijds.

Het ritueel was toen als volgt: de akela roept: DJB! DJB! DJB! DJB betekent „doe je best“. De welpen worden dan geacht te antwoorden met „wij DOB! DOB! DOB!“ Wij DOB betekent „wij doen ons best“. Zo ging dat destijds bij de scouting, het zogenaamde „yellen" dat ik - nog zelf kind - eigenlijk toen al een achterlijke bezigheid vond.

Gelukkig is de scouting naderhand gemoderniseerd. In 1985 en 1986 ben ik zelf bij de leiding van een groep „verkenners“ (leeftijdscategorie 12-16 jaar) geweest. Het uniform was beperkt tot het kaki overhemd en een das in de kleur van de groep. De broek was naar eigen keuze. Ook het „yellen“ was zo goed als afgeschaft. Vooral de positief gerichte binnen- en speciaal ook de buiten activiteiten, welke bij de scouting plaatsvinden, waardeer ik als heel waardevol bij het opgroeien van kinderen en jongeren.

Dus omdat DAB veel op DOB lijkt..... nu met kritische kanttekeningen ook: „Wij DAB DAB DAB“.

Met vriendelijke groet, Pieter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum