Wij DAB DAB DAB.....reactie door de auteur (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 23-08-2014, 14:40 (3552 dagen geleden) @ Pieter Vos

Tot zover dank voor de positieve reacties op mijn uiteenzettingen aangaande DAB.

Qua techniek vond ik de theorie zeker interessant, zeker omdat zaken als QAM en ODFM ook in veel andere soorten data transmissie gebruik wordt. Maar ik ben nu bepaald nog geen expert, ik weet nu iets in plaats van niets. Veel vragen heb ik nog zeker, om te beginnen:

1. Hoe worden tientallen tot honderden draaggolven opgewekt? Daar zal wel een ingewikkelde schakeling voor nodig zijn. In het verleden ging dat met een soort van frequentie raster generator: een kristal oscillator die een blokgolf afgeeft, bijvoorbeeld op precies 1 MHz. Deze blokgolf geeft tientallen harmonischen waarmee men de schaal van een KG ontvanger kan ijken. Ik zelf ook ooit zo een apparaatje gebouwd met TTL IC's. Dit apparaatje heeft bovendien een tien deler zodat ook de MG en VG schalen geijkt kunnen worden.

2. Hoe maakt men dat twee signalen precies 90 graden faseverschil hebben? Mogelijk gaat men uit van een blok golf oscillator met dubbele frequentie en deelt dit signaal door twee, in een geval door een flip-flop te alleen te triggeren op de opgaande flank, in het andere geval door een flip-flop alleen te triggeren op de neergaande flank. Beide flip flops levern dan blokgolven op de halve frequentie en die onderling 90 graden in fase zijn verschoven.

3. Op diverse methoden van data compressie ben ik helemaal maar niet ingegeaan, ik weet daar niets van. Wel vond ik de vergelijking in data stroom snelheid tussen niet gecomprimeerd op CD kwaliteit en wat bijvoorbeeld AAC oplevert opvallend groot.

Wat omroep politieke zaken betreft, d.w.z. wie en met wat krijgt men een zend vergunning.... Ik kon er over zwijgen maar ik vind dat ik er op in moest gaan. Wat heel terecht, elke consument zal zich afvragen wat een nieuw type radio hem of haar uiteindelijk zal gaan brengen aan programma's. Persoonlijk kan ik niet anders zeggen: DAB is wel iets dat aan de bevolking opgelegd wordt en daar houd ik dus niet van.:-(

Speciaal aan Maurice: Je hebt gelijk dat een uniform ook nuttige aspecten heeft, zoals het wegvallen van onderscheid in wel of geen dure kleding. Toen ik zelf verkenners leiding was vond ik het uniform van overhemd en das ook prima, enerzijds een duidelijk accent gevend van gebondenheid aan een groep maar anderzijds ook weer niet te nadrukkelijk. En als jezelf zegt: "o.a. scouting & als overige ander buitenspel aanbod - gezellig, lachende kinderen die wat leren". Dat is wat ik dus ook graag zie.:-)

Met vriendelijke groet, Pieter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum