DAB.....aan het volk opgelegd (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24-08-2014, 19:43 (3551 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ik herinner het mij weer: eind 2006 de overgang van analoge tv naar DVB-T. Vond ik toen best balen. Anderzijds keek ik toen al weinig meer naar de televisie. Bovendien was ik toen toch al van plan ADSL internet aan te schaffen om zo nieuws te kunnen zien met beelden.

Ik kijk al een jaar of 15 "video-on-demand", al lang voordat die term was uitgevonden.
De programma's die ik wil zien neem ik op op de harde schijf van de satellietontvanger en bekijk ze wanneer het mij uitkomt.

Voor de uitschakeling van de analoge tv-zenders had ik even een oude campingantenne aangesloten. Dat evenement wilde ik niet missen.
Na het laatste programmaonderdeel van die avond nog een paar minuten testbeeld met de tekst "Dit is de zender Lopik te IJsselstein" en toen alleen nog maar ruis.

Radio 1, 2 en 3 van de middengolf naar de FM-band, dat moet meer dan 20 jaar geleden zijn gebeurd. Ik vond het ook niet leuk. Wel trouwens toen Radio 10 gold op 675 kHz kwam. Tot dat die zender omstreeks 2005 opeens veel minder jaren 60 en 70 muziek uit te zenden...Programma veranderingen worden ook opgelegd.

De Nederlandse radiozenders beluister ik al jaren niet meer. Ik ben een liefhebber van klassieke muziek en het aanbod daarvan is in Nederland bedroevend om het zacht te drukken. Alleen Radio 4 met het eeuwige gezwam er tussendoor en nog erger, telefoonspelletjes. Gruwelijk.
Via de satelliet ontvang ik minstens een stuk of 20 buitenlandse zenders die wél een fatsoenlijke programmering hebben zonder gezwets en reclame.

De voortdurende veranderingen in het media aanbod.... Blijkbaar kan ik er nog niet helemaal echt mee leven.

Er is wat dat betreft niets nieuws onder de zon. In de tijd dat er alleen nog de middengolfzenders Hilversum 1 en Hilversum 2 bestonden, werd elk half jaar door de zendgemachtigden van zender gewisseld.
De KRO, NCRV en VPRO op de ene zender en de AVRO en de VARA op de andere zender.
Ik hoor mijn ouders in de jaren 50 nog foeteren als ze die andere zender weer moesten opzoeken...


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum