Theorie van DAB II - Multiplexen. (Toestel of techniek)

door ruudtx @, Utrecht, 23-08-2014, 15:31 (3552 dagen geleden) @ Pieter Vos

De radiozenders, publiek en commercieel, worden in DAB uitgezonden in multiplexen die alleen voor radio + bijbehorende data wordt gebruikt.
Bepaald is dat voor de landelijke commerciele multiplex 11C en de frequenties voor regionale radio publiek en regio/lokale radio commercieel + commercieel middengolf in het zogenoemde Bovenregionaal Kavel (in Randstad 8A) er 18 programma's met 48 kbps worden gezonden.
De landelijke zenders kunnen nog een beetje schuiven, zij hebben 2 kanalen elk verkregen, en kunnen dus 1 programma in betere kwaliteit uitzenden ten koste van het 2e programma. Voor de regionalen etc in het Bovenregionaal kavel kan dat niet, elk heeft 1/18e van het allotment (is deel voor jouw regio, dus 8A Randstad etc). Dat is dus 48 kbps, niet meer.

Dat multiplex verhaal introduceert nieuwe schaarste, juist daar waar de overheid met DAB de schaarste wil oplossen, het probleem is dat voor regionale lokale omroep alle kanalen in hetzelfde hoofdgebied aan elkaar vastzitten.
Zo moet ik als klein lokaal MG zendertje in het hele gebied van Alkmaar tot Rotterdam en Utrecht zenden. En dat is met 18 programma's vol. In 8A gebied zullen er minder programma's digitaal worden uitgezonden dan nu analoog mogelijk is, door de overheidstruuk slechts 1 digitale vergunning te geven per analoge vergunninghouder. Ik heb 3 analoge vergunningen, kan dus 3 programmas uitzenden, maar 1 daarvan kan (moet) digitaal. Dat geld ook voor sommige FM vergunninghouders.
Conclusie: met digitale DAB kan er minder worden gezonden voor lokale/regionale omroep dan analoog.
Dan hebben we het nog niet gehad over de publieke lokale omroepen (OLON) waar gewoon nog niets digitaal voor geregeld is.
Als deze allemaal (minstens 100) in Band 3 moeten, gaat dat beteken dat maar een paar programma;s per multiplex worden uitgzonden in een bepaald gebied, en dat de frequentie ruimte per zender vele malen groter is dan die voor een FM zender(die ik op 300 kHz zet).

Derhalve heb ik het minsiterie voorgesteld om, net als in andere landen als UK, de FM open te houden voor lokale /regionale omroep.
Na verdwijnen op (lange) termijn van de landelijke omroep van FM, daar is DAB WEL efficienter dan de hopeloos onhandige FM netwerken, zal er veel ruimte komen voor lokale en regionale omroep.
De MG laten we ook bestaan voor speciale omroep, niet publiek niet commercieel, LPAM, doelgroepradio, evenementen etc.
Dus alleen bij laten voortbestaan FM en AM NAAST DAB kan de schaarste echt worden opgelost, en moeten we van het te simpele beleid "alles naar DAB" wat op dit moment vigeert, af.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum