Programma aanbod: DAB-FM-AM-Internet (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 22-08-2014, 18:23 (3552 dagen geleden) @ Pieter Vos

Programma aanbod: DAB-FM-AM-Internet

Wat de DAB radio kan ontvangen aan programma’s.
Ten opzichte van FM zijn er met DAB meer programma’s te beluisteren. Zie hiertoe ook de lijst op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html Maar omdat DAB net als FM ook van VHF frequenties gebruik maakt is er alleen ontvangst van programma’s binnen de horizon van de zend antenne. Alleen als men in een grensstreek woont zal men ook de ontvangst van buitenlandse DAB programma’s kunnen verwachten. Een DAB ontvanger is duidelijk een regionale ontvanger, dat wil zeggen alleen geschikt voor de ontvangst van in de nabije omtrek opgestelde zenders. De maximale afstand tot de zender zal ca. 100 km zijn, afhankelijk van de hoogte van de zendmast, net als bij FM. Voor wereldontvangst blijft men aangewezen op AM radio (met naast lange en midden golf ook de korte golf) dan wel op internet radio.

Aard en kwaliteit van programma’s bij DAB.
Jammer vind ik dat op DAB (net als op FM) het grootste deel van het programma aanbod bestaat uit hedendaagse pop muziek. Meer van hetzelfde is geen werkelijke verbetering. Vooral commerciële programma’s, daar zijn er veel te veel van. In de tijd van de zeezenders zoals destijds Veronica, werd mij al duidelijk dat commerciële radio er niet alleen is om de luisteraars te plezieren maar vooral ook om de luisteraars veel reclame te laten aanhoren. De inkomsten uit de reclame, die zijn voor de commerciële radio het werkelijke belang.

Het heeft natuurlijk met mijn leeftijd te maken. Men is vooral op jonge leeftijd bereid om allerlei nieuwe dingen te proeven. Bij het ouder worden houdt men zaken vaak voor: „Ik heb dat al eens ervaren, ik hoef het niet nog eens“. Zo gaat het mij ook inzake pop muziek. Ook aangaande de pop muziek uit mijn eigen jeugd ben ik kritisch: een deel daarvan vind ik ronduit inhoudsloze, stompzinnige muzak. Met meer levenservaring gaat men steeds meer kiezen voor dat wat het leven echt inhoudelijk doet verrijken. Dit is conform de natuurwet: de aard van het leven is om vooruit te gaan.

Ik ben wel blij met op digitale radio naast NPO Radio 4 de zender Classic FM. Nog een extra klassieke muziek programma is wat mij betreft zeer welkom. Het programma NPO top 2000 is ook aardig. Maar een echt jaren 1955 - 1975 non stop ‚evergreens’ pop muziek programma zou er ook moeten komen. Radio 5 nostalgia kan mij niet echt meer bekoren vanwege de vele onnozele interviews, kneuterige spelletjes en ander geleuter.

Veel luister ik naar NPO Radio 4 en naar NPO radio 1 en die kan ik dus nu ook met DAB goed beluisteren. Daarnaast blijf ik ook naar AM zenders luisteren, met name naar Engelse en Duitse publieke omroep zenders. Andere talen kan ik niet verstaan. Het aardige aan AM is dat het de nationale grenzen overschrijdt. FM en DAB blijven lokale, regionale of hoogstens landelijke radio media.

DAB in vergelijking met internet radio.
In aantal en diversiteit van programma’s biedt internet radio nog altijd veel meer keuze dan DAB radio ooit zal kunnen brengen. Aan de andere kant vind ik het bezwaarlijk de computer veel uren te laten maken alleen voor internet radio. Ook als ik kort even bijvoorbeeld het nieuws wil beluisteren vind ik het bezwaarlijk daarvoor de computer te moeten opstarten. Een radio (DAB, FM of AM) is dan veel handiger.

Op de website van Conrad zie ik dat internet radio’s niet eens zoveel duurder zijn dan DAB+ radio’s, vanaf ongeveer 80 euro. Een internet radio aanschaffen is dus het overwegen waard. Maar zolang kan ook een oude computer met Linux als internet radio dienst blijven doen en daarbij nog veel meer bieden zoals streaming televisie en you-tube.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum