Stroomverbruik een stoorstraling bij de DUAL DAB 2A (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 22-08-2014, 18:24 (3537 dagen geleden) @ Pieter Vos

Stroomverbruik een stoorstraling bij de DUAL DAB 2A.
Aan de DUAL DAB 2A DAB+ en FM ontvanger en de bijgeleverde net adapter heb ik een aantal metingen verricht zoals van het stroomverbruik en de stoorstraling.

Voedingsspanning voor de DUAL DAB2A ontvanger.
Met een analoge, gestabiliseerde en instelbare gelijkspanning voeding heb ik gemeten dat de DUAL DAB 2A DAB+ en FM ontvanger prima werkt met een voedingsspanning vanaf 5,0 tot 6,3 volt. Een hogere voedingsspanning heb ik niet toegevoerd vanwege het dan mogelijk defect raken van de radio. Bij een lagere voedingsspanning dan 5,0 volt begint de lichtsterkte van het display in snel tempo te verminderen. Dat de DAB ontvanger ook werkt op 5 volt maakt het mogelijk deze eventueel te voeden uit een USB poort.

Stroomopname van de DUAL DAB2A ontvanger.
Bij een voedingsspanning van 6,0 volt heb ik de volgende stroomopnames van de DUAL DAB 2A DAB+ en FM ontvanger gemeten:
- lichtsterkte van het display in stand hoog: DAB+ stand:125mA, FM stand: 140 mA.
- lichtsterkte van het display in stand midden: DAB+ stand:120mA, FM stand: 136 mA.
- lichtsterkte van het display in stand laag: DAB+ stand:115mA, FM stand: 132 mA.
- ontvanger in „standby“ (lichtsterkte van display in stand laag): 34 mA.

Het valt op dat het energieverbruik bij FM ontvangst hoger is dan bij DAB+. Bovendien is het energie verbruik van de DUAL DAB2A in vergelijking met een „ouderwetse“ FM transistor portable radio flink hoger: een ouderwetse FM portable radio gebruikt (bij zacht spelen) typisch 20 tot 30 mA, minder dus dan de standby stroom van de DUAL DAB2A. De DUAL DAB2A kan dus ook op batterijen spelen maar die zullen wel snel leeg zijn. Blijkbaar is de situatie bij andere DAB radio’s dezelfde want op verkoop websites zie ik nogal wat DAB radio’s met standaard het gebruik van oplaadbare batterijen.

Juist omdat het stroom verbruik slechts weinig toeneemt met de lichtsterkte van het display is het aannemelijk dat de digitale elektronica in de DUAL DAB2A verantwoordelijk is voor het grootste aandeel van het energieverbruik. Ook bij FM ontvangst is de digitale elektronica aan het werk: ten behoeve van de PLL afstemming en het decoderen en weergeven van de RDS informatie. In een „ouderwetse“ FM portable radio ontbreekt deze digitale elektronica, dat is de reden waarom een klassieke FM portable radio zo veel minder energie verbruikt.

De bijgeleverde net adapter.
Bij de DUAL DAB2A is een kleine schakelende net adapter geleverd. Spanning en stroom meting aan deze adapter leveren het volgende resultaten:
6,18 volt bij 0mA (=onbelast),
5,94 volt bij 100mA,
6,00 volt bij 200mA,
6,00 volt bij 400mA,
6,04 volt bij 600mA.
Wat betreft het leveren van een gestabiliseerde spanning werkt de net adapter prima.

Maar als het op verspreiden van elektromagnetische straling aankomt blijkt de net adapter een duidelijke stoorbron op AM. Zowel op midden- als op lange golf is er storing aanwezig als de net adapter in werking is, zelfs als de betreffende AM ontvanger op ruime afstand (meer dan 5 meter) van de net adapter geplaatst is. Men kan zeggen: wat maakt dat uit als men luistert naar DAB+ of FM. Het gaat echter om het beginsel: een elektrisch apparaat moet zodanig zijn ontworpen dat het zo weinig mogelijk storing produceert. Helaas voldoen veel van de vooral goedkope net adapters hier niet aan.

De DUAL DAB2A (aangesloten op een analoge gestabiliseerde voeding) produceert zelf nauwelijks storing, deze storing hoort men alleen als de AM ontvanger binnen 30 cm van de DAB ontvanger geplaatst is. Gelukkig is het niet moeilijk een kleine, analoge gestabiliseerde netvoeding te bouwen.. Gezien de stroomopname metingen aan de DUAL DAB2A is een voeding voor 200mA voldoende.

Zelf had ik nog een 9 Volt 200mA niet gestabiliseerde gelijkspanning leverende analoge net adapter liggen. Hierbij heb ik een spanning stabilisatie schakeling met een LM371 gebouwd. De uiteindelijke gestabiliseerde spanning heb ik ingesteld op 5,15 volt. Het lijkt mij voor de levensduur van het display op de DAB radio gunstiger een spanning wat lager dan 6 volt te gebruiken. De DUAL DAB2 werkt prima op deze net voeding met analoge spanning stabilisator. Men kan natuurlijk ook een 7805 of een 7806 spanning stabilisator IC gebruiken. Daarvan zijn echter de uitgangsspanningen niet instelbaar zo als wel bij de LM317 regulator


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum